آموزش پویا، اخلاق همگرایی و وفاق ملی عنوان سومین پیش نشست همایش ملی همزیستی و وفاق در ایران امروز

آموزش پویا، اخلاق همگرایی و وفاق ملی عنوان سومین پیش نشست همایش ملی همزیستی و وفاق در ایران امروز

  • 03 Dec 2025
  • News Code: 4605687
  • 44

آموزش پویا، اخلاق همگرایی و وفاق ملی عنوان سومین پیش نشست همایش ملی همزیستی و وفاق در ایران امروز

آموزش پویا، اخلاق همگرایی و وفاق ملی

عنوان سومین پیش نشست همایش ملی همزیستی و وفاق در ایران امروز

به گزارش روابط عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی؛ سومین پیش‌نشست همایش ملی همزیستی و وفاق در ایران امروز، با عنوان «آموزش پویا، اخلاق همگرایی، و وفاق ملی» توسط «اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران»، با حمایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران، استانداری مازندران، و همکاری شعبه مازندران انجمن علوم سیاسی برگزار شد.

در بخش آغازین این نشست دکتر صدرا تقی‌پور، دبیر سومین پیش نشست همایش ملی همزیستی و وفاق در ایران امروز و پژوهش‌گر مطالعات دینی و مدرس دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه مازندران، ضمن پرداختن به معانی لغوی و اصطلاحی وفاق، و طرح وجهِ موضوع کلیِ جلسه، عطف نگاهِ سخنرانان را به دو حوزه‌ی مبانی نظری؛ شامل تحلیل فلسفی و اخلاقیِ مقوله‌ی وفاق، و عرصه‌ی آموزش با تأکید بر نهاد تعلیم و تربیت مربوط دانست. وی در ادامه سخنان خود از وفاق به‌عنوانِ نه صرفاً یک ارزش اخلاقی؛ که یک ضرورت اجتماعی تعبیر، و نقش نهاد آموزش و‌ پرورش را تنها بخشی از تلاش‌های اجتماعی برای تحقق این امر تلقی، و به پروژه‌های مشارکتی در جوامع محلی به‌سانِ عوامل مکمل اشاره کرد.

فرهاد شعبانی، پژوهش‌گر حوزه‌ی تعلیم و تربیت، به عنوان اولین سخنران این نشست به ارائه‌ی سخنان خود  با عنوان «نسبتِ نهاد تعلیم و‌تربیت و وفاق ملی؛ مفاهیم، روی‌کردها و روش‌ها» پرداخت. وی با طرح نظریه‌ی عصبیتِ ابن‌خلدون و‌ نیز مقوله‌ی تعلیم و تربیت از طریق تربیت اجتماعی یا جامعه‌پذیری به‌مثابه‌ی مرکز ثقل نظام‌های آموزشی در دنیا و به تبع‌ آن، هدف‌سازِ موضوع آموزش وفاق، جهت نیل بدین مقصود، تمرکز بر دو بعدِ آموزش صلاحیت‌های اجتماعی و آموزش جریان‌های اجتماعی را ضروری و نیز روی‌کردها و روش‌های چنین اهدافی را به دو شکل مستقیم؛ در قالب کتب درسی علوم‌ اجتماعی، و غیرمستقیم؛ در قالب جشنواره‌ها، مسابقات فرهنگی و هنری قلمداد کرد.

در ادامه، دکتر مهدی خبازی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، در سخنرانی خود با عنوان «آموزش به مثابه افقی از وفاق؛ تأملی فلسفی در نسبت میان آموزش، تفاوت و هم‌اندیشی از منظر هابرماس و دریدا» با عطف نگاه به دو اندیشمندِ برجسته‌ی غربی، یعنی هابرماس و ژاک دریدا و ترمینولوژی وفاق از منظر آن دو، به واکاوی فلسفی و امکان منطقیِ مقوله‌ی وفاق (این‌که آیا بنیاداً وفاق ممکن است یا خیر؟) در جوامع بشری پرداخت و با تصریحِ به این‌که هر دو فیلسوف در نهایت بر هم‌بودگی تأکید می‌ورزند، عدم امکان وفاق که منبعث از نظریه‌ی آن دوست را نه پایان کار؛ که نقطه‌ی آغازین، و چاره را در یافتن زبان مشترک و نیز افق مشترک حداقلی، با لحاظ انتفای امکان تفاهم مطلق و مستمر در روابط انسانی به‌ استناد واقعیت، می‌داند.

سخنران سوم نشست، فریدون کلبادی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران بود که با عنوان «ضرورت گفتمان وفاق در زیست‌بومِ جدید و نقش آن در هویت ملی و عوامل مؤثر در مدرسه و یادگیری» به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به ناکارآمدی ساختارهای آموزشیِ گذشته تا حال، راه برون‌رفت از ابرچالش‌هایی نظیر بحران هویت در نسل جدید را در تکوین و تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی متناسب با زیست‌بوم جدید به‌عنوان جای‌گزینی برای رقابت فردی، و رهنمونِ به روحیه‌ی جمعی و دیگرپذیری در قالب مذکور جست‌وجو کرد.

در ادامه این نشست دکتر محمود تنها، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش مازندران به عنوان چهارمین سخنران به ایراد سخن پرداخت و با عنوان «هم‌دلی در مدارس؛ کلید بهبود کیفیت فرهنگ وفاق بر پایه‌ی برنامه نماد»، با طرح مقوله‌ی وفاق به مثابه‌‌ی کلید تاب‌آوری و پایداری در مدارس، آن هم از طریق ایجاد محیطی دوستانه و حمایتی، بر ضرورت پایه‌گذاریِ جامعه‌ی آموزشیِ مقاوم به منظور مواجهه با چالش‌ها و بحران‌ها تأکید کرد. وی اذعان داشت: نیل بدین مقصود را نه‌تنها از طریق تکیه‌ی صِرف بر بُعد علمی، بلکه با تمرکز بیش‌تر بر رشد بُعد عاطفی و اجتماعی میسور دانست.

شایان ذکر است در بخش پایان سومین پیش نشست همایش ملی همزیستی و وفاق در ایران امروز، دکتر محمود دیانی، عضو‌ هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، سخنان خود را با عنوان «تأملاتی در موضوع وفاق ملی و اجتماعی از منظر اخلاق» ارائه کرد. وی با ریشه‌یابیِ کلیدواژه‌ی وفاق در ادبیات قرآنی و ارجاع به مفرداتِ راغب، و نیز ردیابی کلیدواژه‌ی مذکور در اندیشه‌ی فیلسوفان یونان باستان از جمله افلاطون و ارسطو، و فارابی از میان اندیشمندان مسلمان، به آسیب‌شناسیِ وفاق در گفتمان دولت چهاردهم پرداخت وی تصریح کرد: که لازمه‌ی قولِ به وفاق، التزامِ به اخلاق، چه با روی‌کرد الهی و چه با روی‌کردِ سکولار، بوده، چراکه فرضِ وفاق مورد بحث، ابتنای بر اصول مسلّمه‌ی قانون اساسی و عقل سلیم است.

یادآور می‌شود سومین پیش نشست همایش ملی همزیستی و وفاق در ایران امروز از ساعت 8:30 روز پنج‌شنبه 6 آذر 1404، با حضور مدیرکل، معاونان، جمعی از مدیران ناحیه‌ها، معلمان، و فعالان حوزه تعلیم و تربیت استان مازندران در آمفی تئاتر مجتمع آموزشی حیات طیبه سردار شهید قاسم سلیمانی ساری برگزار شد.

روابط عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی

خبرهای مرتبط

没有结果。